Het belang van het op tijd kiezen van een JUISTE Eerste Contactpersoon.
En dit schriftelijk kenbaar maken! Een van de belangrijkste zaken.
In Nederlandse Verpleeghuizen wordt er een systeem op na gehouden wat soms erg slecht is voor een patiënt: Het Eerste Contactpersoonsysteem.
Wanneer een spoedsituatie ontstaat b.v. bij een val, het breken van ledematen, etc. wordt een formulier opgesteld waarin aangegeven moet worden wie de Eerste Contactpersoon van een patiënt wordt. Ook wanneer op een gegeven moment wordt besloten iemand naar een verpleeghuis te brengen natuurlijk.
Dit kan verschrikkelijke gevolgen hebben wanneer je niet op de hoogte bent van wat dit precies inhoudt.
Wanneer je een patiënt inschrijft voor tijdelijke opname bij een verpleeghuis kies je al gauw een familielid die het dichtste bij de instelling woont. Ik heb dit ervaren als de meest verschrikkelijke fout.
Wat dan niet bekend wordt gemaakt is dat die Eerste contactpersoon alles bepaalt en beslist wat betreft jou/de patiënt. Als diegene totaal andere plannen heeft dan wat jij/de patiënt wil kan dit zeer ernstige gevolgen hebben daar alleen een Eerste contactpersoon beslist over behandeling van de patiënt.
Een ander heeft dan totaal geen invloed wat betreft de zorg en behandeling, hoe graag die ander ook jouw wensen wil nakomen, met alle gevolgen van dien.
Herken het verhaal van Patty Brard. Helaas komen dit soort zaken veel meer voor. De instelling heeft zeker geen belang bij de beste of juiste Eerste contactpersoon.
Tips voor het kiezen van een Eerste Contactpersoon:
Zorg dat je degene kiest die:
Dezelfde waarden en normen heeft wat betreft leven en dood.
Is diegene het b.v. eens met jouw instelling dat je zo gezond en lang mogelijk wilt leven, dat er zoveel mogelijk aan jouw gezondheid gedaan moet worden en dat hiervoor zoveel mogelijk jouw eigen financiële middelen worden aangesproken.
Of wil je iemand die zegt: Och, hij/zij mag ook wel sterven. Er hoeft totaal geen inspanning verricht te worden door een arts en alles mag achter gesloten deuren worden gehouden. Financiën worden voor de gezondheid van de patiënt zo weinig mogelijk aangesproken.
2. Dezelfde waarden, normen en ideeën heeft over verzorging, behandeling en gezondheid .
Wil je b.v. iemand die zegt we letten op gezond leven, goed eten, geen alcohol bij zware medicatie, juiste medicatie etc.
Of wil je b.v. iemand die zegt het maakt niet uit hoe slecht iemand gemaakt wordt maar jenever of een advocaatje moet, het eten en de zorg komt allemaal niet zo nauw en medicatie dat interesseert ons niet. Prima wanneer de arts alles geheim houdt net als in de jaren '40-'45.
3. Die op de hoogte is van de medische geschiedenis van jou/de patiënt.
Onderhand is wel duidelijk en bekend dat artsen zeker niet op de hoogte zijn van wat het inhoudt wanneer zij iemand behandelen hoe patiënten reageren op een behandeling.
In een Verpleeghuis wordt wat betreft mijn ervaring totaal niet gelet op de reactie van patiënten op een behandeling. Laat staan dat een arts bijsluiters leest en op de hoogte is van handelingen die verricht dienen te worden wanneer je een bepaalde behandeling/medicatie toedient.
Er wordt niet onderzocht, maar medicatie gegeven. Punt. En de verpleging geeft. Klaar.
Helaas wordt in een medisch dossier klaarblijkelijk niet bijgehouden hoe patiënten reageren want patiënten krijgen onverhoopt behandelingen die zij niet kunnen verdragen. Zeker overdracht van huisarts naar verpleegarts verloopt schijnbaar niet goed. Want de verpleegarts kan weer alles ten nadele van de patiënt doen. Ondanks dat b.v. een patiënt zelf heeft aangegeven medicatie etc. niet te kunnen verdragen.
Ja, medicatie wordt onderzocht bij gezonde jongemannen van 19/20 jaar die hier veel geld voor ontvangen. Kan je dit ook maar enigszins vergelijken met mensen van 80/90 jaar, die al meerdere medicijnen slikken? Nee!
4. Die de patiënt/jou kent.
Dus niet iemand die alleen een paar uurtjes op een dag even koffie komt drinken of schoonmaken b.v.
Maar het liefst een hele dag per week/maand van 9 tot 21 uur bij je is bv. Het liefst iemand die ook ’s nachts af en toe de patiënt/jou meemaakt.
Dit is belangrijk bij gewoonten als b.v. overdag slapen, wat iemand fijn vindt om te doen, etc. en natuurlijk reacties op medicatie, alcohol, etc.
5. Die met jou naar huisarts, tandarts, fysiotherapie, etc. gaat.
Dit is ook zeer belangrijk hoe iemand reageert en zaken geregeld wil hebben. Maakt het jou/de patiënt b.v. iets uit of je een kunstgebit krijgt of wil je dat je gebit goed verzorgd wordt tot het einde. Degene die het vaakst met je mee gaat naar tandarts, arts, etc. weet vaak het beste hoe jij /de patiënt zaken geregeld wilt hebben.
Helaas komt bij Verpleeghuizen voor dat mensen 8 maanden lang met verotte, pijnlijke tanden moeten rondlopen. Dit omdat diegene minder graag aangeraakt wil worden. Maar desalniettemin natuurlijk niet elke dag pijn wil hebben.
In Verpleeghuizen worden zaken wel op een bizarre manier uitgelegd: Zo van, oh hij/zij wil niet geholpen worden. Nou, dan maar niet. Ik heb de gruwelijkste nonsens meegemaakt wat dit betreft.
Natuurlijk willen de meeste mensen niet elke dag pijn als het niet hoeft. Maar de opvattingen bij een Verpleeghuis zijn vaak anders. Wil niet, doen we niets! Men denkt dan dat dit minder werk oplevert wat natuurlijk nog een slechtere opvatting is.
B.v. de tandarts: rottende tanden zorgen voor hartziekten dankzij de bacteriën, etc. Oftewel ontzettend veel meer kosten en werk voor de Zorg.
Dus zorg voor de juiste Eerste Contactpersoon die in zo’n geval voor jouw belangen opkomt. En niet denkt laat de arts maar doen of niets doen al gelang het hem/haar uitkomt of jij/de patiënt nu pijn hebt of niet.
Dat iemand met jou/de patiënt al jaren naar dit soort instellingen vaak bezoekt/bezocht heeft geeft vaak al aan dat het hem/haar interesseert hoe het jou/de patiënt vergaat.